De visie van LPS
Pioniers in het vormgeven van onderwijs
LPS is voortdurend in beweging, doordat we steeds met een brede blik naar de wereld kijken en maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen integreren in onze visie en de dagelijkse praktijk. Ieder kind ontwikkelt zich op zijn of haar eigen manier. Daarom bieden wij als pioniers op het gebied van onderwijsvormgeving ruimschoots individuele aandacht aan kinderen; zodat ze hun eigen groeipad kunnen volgen.
Ontstijgen van je eigen middelmaat
Een quote die we de afgelopen jaren hebben gehoord en die ons bij is gebleven is: "Onderwijs moet erop gericht zijn om kinderen de kans te geven hun eigen middelmaat te ontstijgen". Wij geloven niet in het gemiddelde kind. Een gemiddelde ontstaat vanuit diversiteit en verschillen die er zijn. Iedereen heeft eigen kwaliteiten, talenten, karakter en identiteit. En in die diversiteit ligt onze uitdaging voor het aanbod aan kinderen. In plaats van ons te richten op het gemiddelde, bieden wij kinderen een aanbod waarmee zij het beste in zichzelf naar boven kunnen en leren halen. Door het verenigen van opvang en onderwijs onder de vlag van LPS creëren we bovendien een logische en vloeiende leer- en ontwikkellijn voor kinderen.

“Het bestuur hoeft medewerkers écht niet uit te leggen hoe zij hun werk moeten doen, dat doen we dus ook niet. Ze nemen zelf de verantwoording voor hun werkzaamheden en taken, die vrijheid biedt LPS.”
Els Kooijmans & Stéphane Cépèro
College van Bestuur LPS
Een hedendaagse invulling van traditionele normen en waarden
Historisch gezien is LPS verbonden met de rooms-katholieke en protestants-christelijke levensbeschouwing. We blijven zoeken naar de hedendaagse invulling daarvan. Tradities zijn hier onderdeel van, bijvoorbeeld: het inbouwen van stiltemomenten in de schoolweken, de tijd nemen om te reflecteren en stil te staan bij bijzondere momenten; samen vieren, maar ook rouwen hoort erbij.
Vanuit onze overeenkomsten maken we bovendien de verbinding met andere culturen en levensbeschouwingen. Binnen LPS is er ruimte voor intuïtie, initiatief en verbeelding, ondersteund door planning, controle en ‘evidence-based’ werken. Deze dynamische manier van werken geeft de kinderen, onze medewerkers en daarmee de hele organisatie veerkracht; een belangrijke voorwaarde voor groei en ontwikkeling.
DUURZAME ONTWIKKELINGSDOELEN
De duurzame ontwikkelingsdoelen - ook wel Sustainable Development Goals (SDG’s) genoemd - zijn 17 doelstellingen die door de Verenigde Naties zijn aangenomen. Ze hebben tot doel om wereldwijd armoede te beëindigen en ongelijkheid en klimaatverandering te bestrijden. Om dat met elkaar te bereiken kan iedereen iets doen: overheden, bedrijven, publieke organisaties, volwassenen en kinderen.
De Groene Pluim is een Nederlands initiatief die aan bedrijven en organisaties, die een voorbeeld zijn als het gaat over werken aan en met de SDG’s, een groene ‘pluim’ uitreikt.
LPS heeft als eerste onderwijs- en kinderopvangorganisatie die groene pluim uitgereikt gekregen, vanwege haar inzet met betrekking tot deze duurzame doelen.
LPS wil blijvend aandacht besteden aan de SDG’s.
De werelddoelen zijn de blauwdruk voor een betere toekomst. Ze vormen een kompas voor uitdagingen als armoede, duurzaamheid en klimaatcrisis. Door zelf deze doelen te volgen en kinderen dit mee te geven, kunnen we allemaal helpen om de wereld van morgen beter te maken dan vandaag.
LPS is aangesloten bij het landelijke netwerk SDG Nederland om zo kennis en ervaring uit te wisselen om blijvend te ontwikkelen op dit gebied.

